STATUT
UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
„ORLIK” BLACHOWNIA W BLACHOWNI
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy „Orlik”, zwany dalej „Klubem”, jest stowarzyszeniem zrzeszającym głównie uczniów szkół na terenie miasta i gminy Blachownia, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków.
§ 2
1. Terenem działania Klubu jest miasto Blachownia.
2. Siedzibą Klubu jest Szkoła Podstawowa nr 1 w Blachowni.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 ustawy o kulturze fizycznej
i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą – Prawo
o stowarzyszeniach, ustawa o systemie oświaty oraz własnym statutem.
Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych
oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest :
1) planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów
w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,
2) angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,
3) uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim,
4) organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkół w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
5) organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem
funkcji zdrowotnych,
6) organizowanie uczniom różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
7) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo
w realizacji zadań sportowych Klubu,
8) stwarzanie możliwości wspólnego działania uczniom z różnych środowisk,
a w szczególności ze środowisk zagrożonych patologiami,
9) organizowanie działań zmierzających zapobieganiu, przeciwdziałaniu społecznej marginalizacji dzieci i młodzieży, rodzin i grup dotkniętych problemem alkoholizmu i narkomanii oraz minimalizowaniu innych patologii,
10) ochrona i promocja zdrowia poprzez profilaktykę i zapobieganie wadom postawy, a także w innej formie,
11) wykonywanie zleconych zadań publicznych w zakresie kultury fizycznej i sportu, profilaktyki zdrowotnej, kultury oraz działań na rzecz osób z domów patologicznych, a także innych sfer zadań publicznych związanych z realizacją celów statutowych,
12) kształtowanie wśród dzieci i młodzieży: patriotyzmu, dyscypliny, solidarności, tolerancji, pracy zespołowej oraz idei olimpijskiej, w tym zasady fair play,
13) organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży,
14) stałe podnoszenie poziomu sprawności i aktywności fizycznej poprzez szkolenie
i prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży w poszczególnych sekcjach sportowych,
§ 7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorami szkół, radami szkół, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
§ 8
Klub opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na :
1) zwyczajnych,
2) wspierających.
§ 10
§ 11
Członkowie zwyczajni mają do :
1) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem
wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy – Prawo
o stowarzyszeniach,
2) zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
3) uczestnictwa w zawodach i w imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
4) korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
5) korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno -finansową dla Klubu.
§ 13
Członkowie wspierający mają prawo do:
1) uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych
Zebraniach Klubu,
2) zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
3) korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 14
Do obowiązków członków Klubu należy :
1) branie czynnego udziału w działalności Klubu,
2) przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu,
3) godne reprezentowanie barw Klubu,
4) płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§ 15
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez :
1) dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
2) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
a) umyślnego naruszenia postanowień statutu,
b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 12 miesięcy.
3) działania na szkodę Klubu,
4) rozwiązanie się Klubu,
5) Nieusprawiedliwionego zalegania z opłata składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający 12 miesięcy.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 16
1. Władzami Klubu są :
1) Walne Zebranie Klubu,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna,
2. Kadencja Władz trwa 2 lata. Wybór Władz następuje w głosowaniu tajnym lub
jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
3. Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów.
§ 17
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu zwoływane jest przez
Zarząd raz na dwa lata.
3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu :
1) z inicjatywy własnej,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) na wniosek 1/3 ogółu członków.
§ 18
1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy :
1) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności
Klubu,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
4) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5) podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu,
6) ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
7) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
§ 19
§ 20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu
w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności :
1) reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3) uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
4) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5) przyjmowanie i skreślanie członków,
6) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§ 21
§ 22
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
2) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień
w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
3) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującym Zarządowi,
4) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień
i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
5) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadku stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§ 23
§ 24
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo uzupełnienia nowych członków spośród członków Klubu. Liczba tych osób nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 25
§ 26
1) upomnienia,
2) nagany,
3) zawieszenia w prawach członkach na okres do 12 miesięcy,
4) wykluczenia.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 27
1) składki członkowskie,
2) darowizny i zapisy,
3) dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone klubowi,
4) dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,
5) inne wpływy.
§ 28
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch osób spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, dwóch upoważnionych członków Zarządu.
Rozdział 7
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 29
Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 50% głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 30